‘Een moord is niet per definitie interessant’

Afspreken met een onbekende via Tinder is spannend. Wie tref je, eenmaal in het echie? Een beetje piekeraar heeft de doemscenario’s over hoe het mis kan gaan zo paraat. Na het luisteren van De Blankenberge Tapes is het de vraag of iemand het nog aandurft.

In deze podcast spreekt Maya via de datingapp af met de oudere Arthur. Hun romance krijgt een luguber karakter. Maar, is het waargebeurd? Met die vraag zadelen makers Tom Hofland (28) en Pascal van Hulst (29) hun luisteraars op. Expres. Ze werken samen met de VPRO en het jonge productiebedrijf Room for Film. Naast inhoudelijke productie deed Room for Film de praktische uitvoering en zond de VPRO de podcast uit in hun Hoorspel halfuur.

De gezaaide verwarring sloeg aan. In mei, direct na het uitbrengen, schoot de podcast naar nummer één in de luisterlijsten.

Vervallen hoogbouw

Om de vertelling zo geloofwaardig mogelijk te maken gebruiken de twee een onorthodoxe methode. Enkel de gebeurtenis in een scène staat vast. Er is geen scenario. Geen zin is vooraf uitgeschreven op papier.

Van Hulst: „We stellen de acteurs die de stemmen vertolken vragen die passen in non-fictie reportages. Wat zag je? Hoe rook het daar?” Hofland: „We zijn met de acteurs naar Blankenberge gegaan. De kustplaats in België waar het verhaal zich afspeelt. Zo hadden ze beelden in hun hoofd van hetzelfde hotel en dezelfde kustlijn vol vervallen hoogbouw. In twee dagen hebben we het daar opgenomen op een zolderkamertje.”

Voorgelezen

Beide makers zetten zich met die aanpak af tegen klassiekere hoorspelen en podcasts. Van tekst die voorgelezen klinkt, krijgen Hofland en Van Hulst rillingen. Die geloven ze gewoon niet. „Versprekingen laten we er juist in. We willen iets maken dat spannend is voor een jonge generatie”, zegt Hofland. „Geen stemacteurs en gewoon spreektaal.”

Van Hulst: „Haal in godsnaam dat papier weg. Ik hoop dat die aanpak zich verspreidt. Ik wil ons niet zien als revolutionairen, maar toch wel een beetje.”

Hun benadering was de reden dat de Vlaamse acteur Johan Heldenbergh (The Broken Circle Breakdown, De helaasheid der dingen) meedeed. In eerste instantie durfden ze hem niet eens te bellen. Van Hulst: „Van zo’n groot acteur hadden we nooit verwacht dat hij met ons wilde werken. Hij heeft zijn personage Joseph enorm uitgebreid. Het werd interessanter dan wij vooraf hadden bedacht.”

Op ‘de tapes’ staat wel degelijk fictie. Al zetten de makers het nergens in de omschrijving en zeggen ze het ook niet in de podcast. „We hebben verwijten gekregen van luisteraars dat we ze op het verkeerde been zetten”, zegt Hofland. „Zelfs van iemand die zelf ‘true crime’-podcasts maakt. We vinden het een groot compliment. Ik denk dat het goed is als mensen door onze podcast wantrouwender naar waargebeurde verhalen gaan kijken. Zij nemen klakkeloos iets aan, zonder vragen te stellen. Als het ze nu sneller doet googelen naar context vind ik het – in tijden van nepnieuws – een goede ontwikkeling. Bovendien wordt óók true crime geregisseerd.”

Misdaad is in het huidig podcastlandschap een geliefd thema. In veel gedownloade series, zoals De Kofferbakmoord en De Brand in het Landhuis vissen makers delicten van jaren geleden op. Ze doen opnieuw onderzoek naar de zaak. Die gebeurtenissen hebben bijna zonder uitzondering wél plaatsgevonden. Van Hulst: „Dat het werkelijk gebeurd is, maakt een verhaal niet per se waardevoller. Een moord is niet per definitie interessant. Misschien was er gewoon een dronkelap die zich vergiste. Met fictie kun je meer vertellen dan alleen het verhaal.”

Hofland: „In een volgende serie willen we met een verhaal nog meer over de wereld zeggen. Een vervolg komt er sowieso.”

Een versie van

dit artikel

verscheen ook in


NRC Handelsblad
van 20 juni 2019

Een versie van

dit artikel

verscheen ook in


nrc.next
van 20 juni 2019

 

Read More